subcategorie

Tanara de 27 de ani care gestioneaza bugetul de peste 1 mil. euro al celui mai mare producator de acoperisuri din Romania

Cu ani in urma se spunea ca domeniul constructiilor este unul al barbatilor, in care nu exista loc pentru femei, dar se pare ca aceasta cutuma a disparut, iar numarul persoanelor de sex feminin din companiile de profil a crescut intr-un mod neasteptat. Si mai interesant este ca numarul femeilor tinere care ocupa pozitii de management in companii de specialitate a crescut intr-un ritm accelerat, semn ca industria si-a schimbat din obiceiurile trecutului. In plus, industria constructiilor se afla intr-un plin proces de dezvoltare.

Gabriela Stoiter (foto cover) este cel mai tanar director de marketing din industria producatorilor de materiale de constructii si managerul de profil al celui mai mare producator de acoperisuri din Romania si gestioneaza anual un buget de peste 1 milion de euro in activitatile de promovare ale Bilka Steel.

Tanara s-a alaturat echipei Bilka in anul 2014, intr-o perioada in care activitatea grupului din Brasov incepea sa se diversifice, iar activitatile de marketing ale companiei erau acoperite in cea mai mare parte de agentia de comunicare LinksPR, cu care Horatiu Tepes, proprietarul Bilka, colabora pe atunci.

„Inainte de a ma alatura echipei, am lucrat pentru Bilka din postura de resposabil de comunicare. Bilka a fost un client in agentia in care lucram, pentru care am inceput comunicarea de la 0, ceea ce a presupus sa cunosc si sa inteleg activitatea companiei, cat si piata sau concurenta. Admiram viziunea si dezvoltarea companiei, stiam care sunt nevoile din punct de vedere marketing, stiam ce este de facut. (…) Acum vad acea perioada ca un training pentru ceea ce a urmat. A fost un mare avantaj atat pentru mine cat si pentru companie sa vin cu acest bagaj de cunostinte, astfel am trecut peste etapele de adaptare si integrare si am trecut direct la partea de actiune, implementare. Echipa a fost receptiva schimbarii, m-a sustinut si m-a ajutat in conturarea si implementarea actiunilor de marketing”, spune tanarul executiv in varsta de 27 de ani.

Anterior alaturarii Bilka, activitatile de marketing ale companiei, in perioada 2008-2014, nu au reprezentat o prioritate pentru companie, producatorul de acoperisuri metalice din Brasov axandu-si activitatea in special pe dezvoltarea business-ului, pe cresterea gamei de produse si acoperirea distributiei la nivel national.

„Inca din perioada petrecuta in agentia de comunicare am inceput sa conturez diverse proiecte si propuneri companiile pentru care lucram, actiuni care tineau mai mult de marketing decat de comunicare. Deschidere din partea companiilor am avut, dar desi imi doream mai mult, nu puteam inlocui departamentul de marketing din companie. Din punctul meu de vedere marketingul nu poate fi facut dintr-o agentie, cel mai eficient este marketingul intern, care sa coordoneze relatia cu agentiile. (…) Tranzitia agentie PR – companie direct nu a fost dificila. Prin natura meseriei incepeam sa cunosc modul de functionare al companiilor, imi placea sa fiu parte din dezvoltarea fiecarei companii cu care lucram. Stiam ca va veni un moment in care voi face trecerea catre client, chiar daca nu credeam ca atat de repede. Provocarea a fost sa fac trecerea de la viziunea si abordarea unui om de comunicare la cea de om de marketing, dar in timp experienta in agentia de comunicare m-a ajutat. In 2014, cand m-am alaturat echipei, Bilka era deja, din 2012, liderul pietei de acoperisuri. Adevarata provocarea a fost sa gandesc strategia de marketing pentru liderul pietei”, spune Gabriela Stoiter, directorul de marketing al Bilka, o companie care se pregateste sa stabileasca un nou record in acest an pe piata de profil. Business-ul companiei se apropie cu pasi repezi de pragul de 100 de milioane de euro.

In 2015, anul in care a fost demarata prima campanie de promovare de mare anvergura la nivel national, bugetul de marketing al Bilka s-a ridicat la 1 milion de euro, dublu fata de cel din 2014, buget care s-a mentinut si in 2016.

„Anul acesta investitiile in marketing ajung la 1,2 milioane de euro. Cresterea bugetului vine odata cu cresterea companiei, dezvoltarea de noi produse si pe de alta parte din diversificarea mijloacelor de comunicare, din fragmentarea obiceiurilor de consum si a mesajelor de publicitare. In prezent, pentru a atinge un procentaj cat mai mare din publicul tinta trebuie introduse in mixul de comunciare tot mai multe canale, cu mesaj adaptat fiecaruia, ceea ce inseamna si investitii mai mari. (…) Este normal ca o companie in plina dezvoltare, precum este Bilka, sa fie sustinuta si de actiunile de marketing, adaptate ritmului din piata. Orice strategie de business, orice dezvoltare a companiei, a portofoliului de produse trebuie sa fie strans legate de strategia de marketing. Este important ce si cum comunici, astfel incat mesajul companiei sa ajunga catre publicul vizat, iar atunci cand compania este intr-o continua crestere, cat comunici devine e rezultanta a businessului”, a mai adaugat Gabriela Stoiter.

Cea mai mare parte a bugetului de marketing din perioada 2015 – 2016 a fost directionata catre campanii TV, radio, panotaj stradal si social media, dar si catre sustinerea promovarii fiecarui partener din teritoriu. „Pe langa mediile enumerate anterior, in mixul nostru de comunicare, un rol important il are si mediul online. In contextul in care majoritatea consumatorilor isi petrec din ce in ce mai mult timp in mediul digital si investitiile, dar si atentia alocate acestui spatiu cresc. Este important pentru o companie, dar mai ales pentru brand-ul ei, sa fie prezent in toate mediile de impact pentru consumatori, dar mai ales in ritm cu dezvoltarea prezenta”, a mai povestit managerul Bilka.

Gabriela Stoiter a absolvit doua facultati – fiind specializata in comunicare, la Facultatea de Litere din cadrul Universitatii Bucuresti si Stiinte Politice, dar si a unui Master in comunicare, la SNSPA.

Bilka pregateste investitii de peste 20 de mil. euro in urmatorii ani

Urmatorii ani vor fi marcati de investitii pentru dezvoltarea companiei pe verticala, prin dezvoltarea gamei de produse destinate sectorului industrial, si pe orizontala, vizand piete noi de desfacere.

„Dupa ce anul trecut am finalizat etapa de expansiune pentru divizia de rezidential, compania pregateste un nou buget de investitii. In acest sens, in prezent, construim un buget investitional de 20 milioane de euro. Prima etapa va viza cresterea suprafetei de productie, in prezent spatiile detinute fiind utilizate integral. Cea de-a doua etapa va include achizitia si instalarea utilajelor pentru productia de table cutate destinate sectorului industrial, productia de panouri termoizolante, profile industriale, casete structurale si hale la cheie. (…) Dezvoltarea companiei se bazeaza pe un plan bine pus la punct, o strategie de viitor ce implica dezvoltarea solutiilor pentru sectorul industrial, pentru care exista un buget planfiicat a fi investit. Pentru a creste o companie este nevoie de investitii constante si Bilka stie acest lucru foarte bine. Inca de la inceputurile companiei, strategiile s-au bazat pe reinvestirea profitului pentru cresterea gamei de produse, serviciilor, dar si spatiului de productie, in principal alocate sectorului rezidential”, a mai adaugat Gabriela Stoiter.

La 10 ani distanta de la infiintarea companiei, Bilka are un nou plan strategic, ce implica dezvoltarea sectorului industrial, pentru ca piata o cere, iar noi avem mijloacele necesare.

„Peste 10 ani vad scriind pe cartea mea de vizita ” Marketing & Business Development Manager”. Bilka, ambitii pentru a deveni un brand european.

Noile planuri de dezvoltare ale companiei seteaza premisele ca si urmatorul deceniu sa fie unul al cresterilor solide, mai spune reprezentantul companiei brasovene.

„Stim ce trebuie sa facem si peste 10 ani si peste 20 de ani. Raspunsul la intrebarea „Cum ma vad pe mine peste 10 ani” este in stransa legatura cu modul in care vad evolutia Bilka in umatorii 10 ani. Cu siguranta Bilka va fi un jucator relevant la nivel regional si un brand cu relevanta la nivel european cu fabrici in Uniunea Europeana, dar si in estul Europei. Provocarile adevarate abia acum incep. Pentru urmatorii ani strategia de marketing include trei mari directii – mentinerea si cresterea notorietatii companiei ca producator de sisteme complete pentru acoperisuri, pozitionarea companiei si ca producator de produse destinate sectorului industrial, (panouri termoizolante, table cutate cu profil inalt, hale la cheie), dar si cresterea brandului la nivel european”, a precizat directorul de marketing al companiei fondate de Horatiu Tepes, unul dintre cei mai tineri antreprenori din domeniul constructiilor la nivel local.

Pentru viitor, cel mai mare producator de acoperisuri are in plan campanii de pozitionare in strainatate, pentru a consolida brandul Bilka la nivel international.

„Decizia de a ne indrepta actiunile de marketing si catre pietele din exteriorul Romaniei vine ca o confirmare a dezvoltarii companiei si cresterii vanzarilor in extern. Nici peste 10 ani nu ma vad renuntand la ceea ce fac acum, insa ma vad mergand mai departe si utilizand experienta acumulata pentru dezvoltarea companiei. Peste 10 ani vad scriind pe carte mea de vizita „, spune increzatoare Gabriela Stoiter.

Planurile de viitor ale Bilka: crestere la export, o noua linie de business si prezenta europeana

Strategia de viitor a companiei Bilka se va axa pe dezvoltarea sectorului industrial, dar si pe extinderea retelei de distributie in exteriorul tarii si chiar construirea unei fabrici in afara granitelor Romaniei.

„Odata finalizate investitiile pentru sectorul rezidential, pasul urmator pentru companie este dezvoltarea productiei pentru sectorul industrial, respectiv hale la cheie pentru zonele industriale si parcuri logistice – panouri sandwich, tabla cutata profil inalt, profile scurte, structuri. Investitia pentru acest sector se va realiza in trei ani, putand fi finalizata in anul 2020, odata cu incheierea pregatirii si dotarii unei noi hale de productie. (…) Un alt punct important in strategia urmatorilor ani il reprezinta cresterea vanzarilor la export, unde avem deja semnele necesare. In 2016, Bilka a exportat sisteme complete pentru acoperisuri in valoare de 27 milioane de lei. In primul semestru al lui 2017 vanzarile la export au crescut cu 33% fata de aceeasi perioada a anului trecut. (…) Estimam ca vom mentine aceasta crestere si pentru sfarsitul anului. Identificam un potential mare pe pietele externe si un interes crescut pentru produsele noastre. Asta se datoreaza si faptului ca in prezent Bilka este cea mai mare fabrica de sisteme pentru acoperis din Estul Europei. In urma investitiilor realizate, avem mijloacele de productie si logistica necesare pentru a ne impune pe pietele externe”, mai povesteste tanarul managerul.

Brandul Bilka incepe sa fie din ce in ce mai prezent pe pietele externe, in prezent regasindu-se in tari precum Ungaria, Bulgaria, Republica Moldova, Ucraina, Polonia, Franta sau Germania.

Reprezentantii Bilka sustin ca piata de acoperisuri a crescut anual cu 5 – 10 procente si a ajuns anul trecut sa depaseasca pentru prima data pragul de 32 milioane de metri patrati, valoare inregistrata in 2008, in plin boom imobiliar.

In ceea ce priveste planurile de afaceri, la finele anului viitor compania fondata de Horatiu Tepes estimeaza ca va depasi pragul de 100 de milioane de euro in afaceri.

Piata locala de acoperisuri este dominata in prezent de producatorul local Bilka, companie detinuta de catre tanarul antreprenor roman Horatiu Tepes, sector pe care mai activeaza nume precum Wetterbest, Lindab, Ruukki sau Viking Pruszynski.

Articol publicat pe site-ul: www.wall-street.ro

Povestea braşoveanului care a creat o afacere de 400 de milioane de lei. „Din capul locului, vă spun că nu există tendinţa de a ceda nici măcar 1% din companie”

După un prim deceniu de creşteri record, până la venituri care se îndreaptă spre 400 de milioane de lei în 2017, antreprenorul Horaţiu Ţepeş are bine conturate planurile şi pentru următorii 10 ani ai Bilka, un business pe care vrea să-l transmită peste generaţii.

Noile planuri setează premisele ca şi următorul deceniu să fie unul al creşterilor solide: în acestea intră un buget de investiţii de 20 de milioane de euro, într-o nouă hală de producţie, precum şi deschiderea unei fabrici în afara graniţelor.

„Din capul locului, vă spun că nu există tendinţa de a ceda nici măcar 1% din companie, pentru că nu avem absolut nicio nevoie de a atrage un fond de investiţii, nu avem nevoie de finanţare. Stăm foarte bine la capitolul grad de îndatorare, planul de dezvoltare îl avem foarte bine făcut pentru următorii 10 ani cu siguranţă. Avem planurile foarte bine puse la punct, ştim ce avem de făcut”, răspunde Horaţiu Ţepeş, întrebat dacă ia în calcul vânzarea Bilka, în contextul în care ştirile cu antreprenori români care îşi cedează businessurile crescute în criză au ţinut capetele de afiş în ultimii ani.

Bilka însă, brandul de sisteme de acoperişuri metalice cu origini braşovene, nu este de vânzare, chiar dacă cifrele, după un deceniu de activitate, îi fac pe investitori să îl contacteze constant pe antreprenor: anul trecut, compania a avut o cifră de afaceri netă de 271 de milioane de lei (cca 60 mil. euro), în creştere cu 41% faţă de anul anterior, iar în primele şase luni ale anului a înregistrat o creştere de 54%, până la 147 de milioane de lei.

Cota de piaţă pe segmentul acoperişurilor metalice, în care este lider din 2012, a ajuns anul trecut la 30%; gradul de îndatorare al companiei se plasează la 24,23%, iar marja profitului brut, la 12,2%. 95% din cifra de afaceri se datorează produselor proprii (toate componentele sistemului de acoperiş care au ca materie primă oţelul prevopsit), iar diferenţa este realizată din vânzarea de produse complementare (un sistem complet de acoperiş are nevoie şi de accesorii precum ferestrele de mansardă, folia anticondens sau şuruburi, produse comercializate şi pentru care au parteneri strategici).

În prezent, suprafaţa de 4 hectare şi jumătate de teren, cu cinci compartimentări de producţie, care au în total sunt 29.000 de metri pătraţi, precum şi birouri întinse pe aproximativ 4.000 de metri pătraţi, a devenit neîncăpătoare pentru planurile antreprenorului. „Toate acestea, la nivelul actualului sezon, nu ne sunt de ajuns. Cu siguranţă va trebui să facem ceva, mai ales pentru dezvoltarea produselor destinate sectorul industrial”, sugerează Ţepeş direcţia de concentrare a Bilka pentru anii următori.

NOUL DECENIU BILKA

Horaţiu Ţepeş şi-a făcut timp pentru interviu chiar dacă este perioada cea mai aglomerată în industria pe care activează: lunile august şi septembrie sunt vârful de sezon pe cerere, un sezon care începe imediat după perioada sărbătorilor de Paşte, de obicei în luna mai, şi se termină înainte de sărbătorile de iarnă; mai precis, este vorba despre o încetinire a cererii, fiindcă şi în ianuarie şi februarie sunt cereri, dar la un volum mai mic. „Ceea ce diferă acum faţă de anii trecuţi sunt optimismul din piaţă şi planurile de viitor care sunt constructive din toate punctele de vedere, în contextul în care şi nevoia de construcţii în România este foarte mare”, observă Ţepeş. În acest vârf de sezon, creşterile cu care Bilka s-a obişnuit încep deja să se contureze. „Din calcule bazate pe istoric, probabil că vom termina anul cu peste 400 de milioane de lei, ceea ce înseamnă că păstrăm tradiţia creşterilor anuale de 40% . Chiar dacă am ajuns la cifre foarte mari, ne ajută piaţa – este cerere şi datorită investiţiilor din trecut.”

Şi totuşi, cât loc de creştere mai este? Antreprenorul descrie câteva dintre reperele la care se uită atunci când vine vorba de evoluţia pieţei. „Sunt mai mulţi indicatori pe care-i urmărim. Spre exemplu, materia noastră primă este oţelul prevopsit, iar piaţa din România era în 2015 de 213.000 de tone; în 2016 a ajuns la 256.000 de tone. Dacă facem o paralelă cu Polonia, care este liderul Europei în consumul de oţel prevopsit, acolo piaţa este de 900.000 de tone. Astfel, printr-un calcul comparativ raportat la populaţia Poloniei, unde trăiesc circa 40 de milioane de locuitori, rezultă o piaţă potenţială de 400.000 – 450.000 tone de oţel prevopsit.”

Piaţa de oţel prevopsit, folosit mai ales în construcţia de hale industriale şi acoperişuri metalice, ar putea ajunge în circa 5-7 ani la un volum dublu, potrivit calculelor antreprenorului. El se aşteaptă ca nevoia de acoperişuri metalice în România să crească, context în care sunt conturate şi planurile companiei pentru următorii ani. Iar dacă toate investiţiile făcute de Bilka până acum au fost făcute preponderent pentru sectorul rezidenţial, următorii ani vizează însă sectorul industrial. „Construim un buget acum, un plan pentru investiţia în sectorul industrial, în direcţia vânzării de hale industriale la cheie. Valoarea acestui buget este de aproximativ 20 de milioane de euro, iar proiectul include şi construirea unei platforme industriale de aproximativ 10 hectare şi utilaje, o echipă, materiile prime necesare şi, bineînţeles, dezvoltarea în piaţă.”

În prezent producţia pentru produsele cu destinaţie industrială aduc 10% din veniturile companiei, restul de 90% fiind produsele pentru sectorul rezidenţial. În timp, după maturizarea investiţiilor făcute în 2014-206 pentru dezvoltarea diviziei rezidenţial şi după implementarea planului de investiţii pentru divizia industrial, 40% din producţie va reprezenta sector industrial şi 60% cel rezidenţial. Potrivit lui Horaţiu Ţepeş, maturitatea va veni în 2018 în cazul producţiei pentru rezidenţial şi în 2022, în ceea ce priveşte industrialul.

Articol publicat în revista Business Magazin, Septembrie 2017

Certitudinile viitorului

La 36 de ani, antreprenorul braşovean Horaţiu Ţepeş este, prin compania sa, Bilka, liderul pieţei de acoperişuri. Acesta a influențat decisiv piața de acoperișuri din România. A plecat la drum în urmă cu zece ani, având doar ambiție, putere de muncă și o imagine exactă asupra a ceea ce urma să realizeze.

Încă din 2009, când compania avea cifră de afaceri de cinci milioane de euro, am primit diverse și numeroase propuneri de achiziție, dar nu o văd ca un beneficiu. Fondurile de investiții sunt o componentă de finanțare a companiei. Ori noi nu avem nevoie. Nu este nimic de vânzare. Nici către un strategic. Știm ce vom face în următorii 20 de ani. Compania o văd cu un mare potențial pentru următorii zece ani și cedarea de părți nu o văd ca pe un beneficiu, nici pentru mine, nici pentru echipă”, spune calm și categoric Horațiu Țepeș, proprietarul și fondatorul producătorului de acoperișuri Bilka. Anul 2009 era al treilea an de business. „Ar putea fi un business de familie. Rețeta cam aceasta este”, punctează el. La 36 de ani, încă nu se gândește la generația care va prelua businessul. Totuși, i-ar plăcea să dezvolte un business de familie, deși nu își va obliga copiii să activeze în domeniu.

Peste așteptările optimiste

Pentru finele acestui an, fondatorul Bilka estimează venituri de 400 de milioane de lei, cu 48% peste cele de anul trecut și mult peste estimările de la începutul anului, datorită creșterii puternice a pieței construcțiilor rezidențiale din acest an, precum și a evoluției economiei – cu 72,4%, în primele șase luni, potrivit Institutului Național de Statistică. Anul trecut, Bilka a avut o cifră de afaceri de 271 de milioane de lei, iar pentru acest an estimau 360 de milioane de lei. Dacă va continua în acest ritm, businessul poate trece borna de 100 de milioane de euro, anul viitor, la împlinirea a zece ani de la începerea producției.

Afacerile Bilka au crescut cu 54%, în primele șase luni ale acestui an, față de aceeași perioadă a anului trecut, atingând 147 de milioane de lei (32,5 milioane de euro afacerile, în prima jumătate acestui an). În primele șase luni, compania realizează 33%-35% din cifra de afaceri a anului, perioada cuprinzând sezonul de iarnă. „Rezultatele la șase luni sunt în tonul ultimilor ani. La începutul anului, am făcut un plan îndrăzneț, dar economia merge bine, noi simțim prin rețeaua de distribuție. Nu numai în România se simte un aer de optimism, ci și pe piețele vecine este un aer de optimism, chiar dacă nu au creștere economică de 6%. Exportul este în creștere.”

Peste hotare

Exportul a reprezentat 33% din afacerile Bilka, în primul semestru. Compania din România acoperă case din Ungaria, Bulgaria, Republica Moldova, Ucraina și Polonia, dar primește comenzi spot și din Franța și Germania. „Țintim anumite țări, dar, având în vedere media creșterii pe intern a cifrei de afaceri, de 30-40%, ne-am concentrat foarte mult pe intern. Trebuie să consolidăm lucrurile aici, să lărgim gama de produse, serviciile le-am îmbunătățit foarte mult. Ne-am asumat rolul de lider în piață, venind cu lucruri foarte noi. Toată concentrarea pe plan intern nu ne-a lăsat să dezvoltăm și exportul”, precizează tocmai Țepeș, care și-a ales numele companiei, la începutul anului 2007, de pe o hartă a Sud-Estului Europei. Bilka este un sat în Bulgaria. Denumirea are și rezonanță nordică, Bilka fiind și numele unui lanț de magazine din Danemarca. „Mi-a plăcut numele și am simțit că se pliază pe ceea ce voiam să fac. Am ales un nume care să sune a țiglă metalică, adică scurt”, detaliază Țepeș.

Pentru export, este important brandul țării, susține fondatorul Bilka, căruia experiența externă i-a arătat că mediul de business din România s-a educat foarte mult în ultimii cinci ani: „Este mult mai corect decât cel din multe alte țări din Uniunea Europeană. S-a redus mult economia neagră, evaziunea. Lucrurile sunt într-o direcție bună.”

Provocările

Fondatorul Bilka este conștient că această dinamică a creșterii businessului, cu două cifre, anual, de 40-45%, se datorează și faptului că piața românească este imatură. Mai ales că situația îl face să întâmpine altfel de provocări decât cele ale unei companii aflate într-o poziție dificilă. „Capacitate de producție avem. În fiecare an, am extins capacitatea de producție, dar nu este important doar câți metri pătrați produc utilajele într-o oră. Este vorba de stocul de materie primă, de echipă, de logistică, pentru că este important și termenul de livrare, luând în considerare că se lucrează destul de mult pe comenzi”, punctează Țepeș. O comandă de acoperiș Bilka se poate livra între o zi și trei zile, de la măsurarea acoperișului până când ajunge în curtea clientului, în funcție de dimensiune și distanță. Pentru instalare, compania lucrează cu o rețea de parteneri. În total, rețeaua de distribuitori numără 500 de puncte – depozite de materiale de construcții, meșteri de acoperișuri, export și magazine de bricolaj. Fabrica Bilka este folosită la o capacitate între 30% și 80%, variind, de la lună la lună, în funcție de sezon. Sezonul pentru montarea acoperișurilor poate ajunge până la 15 decembrie.

În plus, creșterea businessului din ultimii ani se datorează investițiilor de zece milioane de euro derulate între 2014 și 2016, prin care a extins capacitatea de producție destinată sectorului rezidențial. Investițiile au fost realizate pe platforma Romlag, care se află aproape de fabrica Bilka inițială, precum și de sediul central al companiei din Brașov.

Nivelul următor

Pus la punct cu producția pentru rezidențial, Țepeș trece la nivelul următor, de care vorbește de câțiva ani, dar care era programat pentru anii următori: producția pentru industrial, respectiv hale la cheie pentru zonele industriale și parcuri logistice – panouri sandwich, tablă cutată profil înalt, profile scurte, structuri. Investiția pentru acest proiect se ridică la 20 de milioane de euro, inclusiv terenul, pe care este aproape să-l achiziționeze. Au nevoie între 8 și 12 hectare de teren, pentru care au deja câteva opțiuni, loturi aflate tot în Brașov. „Pentru extinderea pe industrial, cel mai bine pentru noi era platforma Rulmentul, aflată în vecinătatea noastră, dar este domeniu public și autoritățile nu fac nimic. Rămâne acolo în paragină. Nu mai vorbim de ea că ne-am săturat noi să vorbim. În 2010, a fost o discuție, iar, în contul datoriilor istorice ale uzinei, platforma a fost preluată de AVAS (n.red. – redenumită Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, din 2012). Așa că în loc să treacă în domeniul privat al statului a trecut în cel public, unde nu se face nimic. Este un impediment faptul că producția va fi împărțită în două locații, dar ne vom organiza”, susține Țepeș. Bilka a semnalat situația de la Rulmentul autorităților, atât celor naționale (Ministerului Economiei, diferiților miniștrii de resort), cât și celor locale.

Investiția în industrial se va realiza în trei ani, putând fi finalizată în 2020. Deja discuțiile pentru realizarea acestui proiect au început, făcând recrutări pentru producție și vânzări. De asemenea, au angajat o firmă de consultanță din Italia, pentru realizarea de panouri sandwich, deoarece modul de producție este diferit de ceea ce au făcut până acum – nu este doar profilare la rece, ci implică utilizarea de componente chimice (poliuretan), precum și alte elemente. La consultanță din partea unei firme din Italia au apelat și când au început să producă sistemul pluvial pentru acoperișuri, care este sub formă lego, putând fi asamblat de proprietar, nu doar de meșter.

Pentru extinderea pe industrial, fondatorul Bilka a studiat piața construcțiilor pentru a prelua alți jucători: „Am calculat întotdeauna ce este mai eficient: să construim noi sau să cumpărăm? Am ajuns la concluzia să construim noi sectorul industrial.”

Finanțările

Banii pentru noua investiție vor fi alocați din profitul din anii următori, fonduri europene și credite. Profitul net de anul trecut a fost de șapte milioane de euro (30 de milioane de lei). „Mai important este că 2016 a fost primul an din existența companiei în care profitul net a fost mai mare decât suma investită. Cu profitul din 2016 și 2017, consolidăm capitalul de lucru, după care investim în sectorul industrial”, evidențiază Țepeș. În 2015, Bilka a avut un profit net de aproximativ trei milioane de euro, iar cumulat 2014 și 2015, valoarea investițiilor a depășit profitul.

„Fondurile europene au fost o mică parte din tot ceea ce am investit în ultimii anii, dar este important să folosim și această componentă. Pentru fondurile europene 2007 – 2013, suntem chiar mulțumiți. Am avut cinci dosare și am luat peste două milioane de euro, pe care i-am investit în utilaje. La primul dosar, de minimis, pentru un produs de tablă cutată, în 2009, când nu credeam în fonduri și virarea banilor imediat, suma a fost de 100.000 de euro, care, la o cifră de afaceri de cinci milioane de euro, a fost un ajutor bun. Am luat în calcul că lucrurile vor fi întârziate”, explică Țepeș. De exemplu, din investiția de zece milioane din rezidențial, un milion au provenit din fonduri europene, la care s-a adăugat un ajutor de stat de un milion de lei (225.000 de euro), pentru scutirea de taxe, pentru că au creat mai mult de 30 de locuri de muncă. Producătorul intenționează să acceze fonduri europene și din bugetul alocat perioadei 2014 – 2020, dar, ținând cont că încă nu s-a început niciun program, este mai puțin optimist.

În schimb, Țepeș este mulțumit de colaborarea cu băncile: „Depinde mult de educația financiară a companiilor. Cum văd condițiile de lucru cu băncile, calculele pe costuri, dar noi n-am simțit o reticiență din partea lor. Până la urmă activitatea băncilor depinde de atmosfera mediului de business. Firmele cu o bonitate bună și cu un plan de business bun, că nu se poate vorbi încă de istoric, la noi, nu întâmpină dificultăți în relația cu băncile”.

În plus, dintre măsurile luate de autorități, Bilka a beneficiat de neimpozitarea profitului reinvestit, în anii 2015 și 2016. „Aceste măsuri trebuiesc menținute pentru o perioadă lungă de timp. Dacă se schimbă, fie bune, fie rele, atunci unei companii îi este greu să-și facă previziuni”, adaugă Țepeș. Iar fiecare 50 de kilometri în plus pe Autostrada de Vest i-a ajutat să transporte mai repede produsele către clienți și să reducă din costurile de transport și mentenanța: „Lipsa infrastructurii este o frână în calea dezvoltării noastre, dar sperăm că se vor realiza. Ar fi un mare plus. Nu doar pentru noi, ci pentru toată economia.”

Din nou, stabilitate și predicție

Dezvoltarea noilor linii nu-l sperie nici din perspectiva situației de pe piața muncii, deoarece pachetul salarial depășește media, fiind stabilit în funcție de salariul mediu pe economie și de salariul mediu la nivelul județului Brașov. „Dar am simțit o schimbare începând cu 2015. Dacă pe anumite departamente de producție, la o încercare de recrutare primeam, în 2015, 300 de CV-uri, acum, săptămânal, mai primim 20 de CV-uri. Avem anumite avantaje, pentru că suntem în oraș, că salarizarea este peste medie, avem facilități oferite angajaților, training-uri”, a detaliat Țepeș.

În schimb, nivelul de pregătire profesională a personalului este, într-adevăr, o problemă. „Acesta este rezultatul ultimilor 25 de ani în ceea ce privește abordarea învățământului în România. Dar nu avem o fluctuație de personal, încât să fie un stres instruirea noilor angajați”, susține fondatorul Bilka. El mai are încă în companie zece dintre cei 15 angajați cu care a început producția în 2008. Mare parte dintre angajații Bilka se specializează la locul de muncă. Un operator de producție poate învăța tot ceea ce are de făcut în două săptămâni, deoarece utilajele sunt controlate prin ecrane touchscreen și gama de produse nu este atât de mare.

În prezent, Bilka are 340 de angajați, cu 26% mai mulți decât la finele anului trecut. „Având în vedere creșterea cifrei de afaceri și dezvoltarea, cu siguranță, numărul de angajați va crește, dar, în același timp, am și eficientizat activitatea. Studiem foarte mult dacă să robotizăm anumite segmente din producție. Avem câteva sectoare din producție robotizate, iar utilajele sunt performante. O linie de producție de țiglă metalică funcționează doar cu un om, o capacitate de 150 de metri pătrați, zilnic”, completează Țepeș. Fabrica mai produce zilnic țiglă cutată și accesorii pentru acoperiș.

„Probabil că va trebui înlesnită educația, pentru a atrage forță de muncă, mai ales din zonele locuite de minoritari români – Cernăuți, Serbia. Atragerea a 400.000 – 500.000 de vorbitori de limba română, în perioada următoare, ar rezolva foarte multe probleme. Un alt lucru important este conceperea unui program pentru românii din afară care nu sunt foarte bine înrădăcinați”, apreciază Țepeș. El se gândește la oferirea unei prime pentru atragerea în țară a celor care au lucrat în străinătate, cu forme legale, iar banii din acea primă pot fi recuperați indirect din taxele colectate pentru plata salariilor acelora: „Dacă ar fi stimulați să se întoarcă astfel 100.000 – 200.000 de români, plus alți 300.000 din țările vecine, cu siguranță, economia ar avea de câștigat.” De altfel, Țepeș a ajuns la concluzia că sunt foarte importante în business adaptibilitatea, ambiția și forța de muncă: „Schimbările sunt dese în mediul de business, mai ales în Europa Centrală și de Est”. Mai ales în următorii 20 de ani.

Articol publicat în revista Imperiul Francizelor, Forbes, Septembrie 2017

Antreprenorul român care a pornit de la zero, și în doar 10 ani a construit un business de 270 milioane de lei.

La 36 de ani, antreprenorul braşovean Horaţiu Ţepeş este, prin compania sa, Bilka, liderul pieţei de acoperişuri. Acesta a influențat decisiv piața de acoperișuri din România. A plecat la drum în urmă cu zece ani, având doar ambiție, putere de muncă și o imagine exactă asupra a ceea ce urma să realizeze.

În 2012, după 5 ani de activitate, a devenit lider de piață și de atunci își menține această poziție.

Primii bani au fost făcuți din importul țiglelor metalice, însă în 2008 când economia se pregătea să-și dea duhul, Horațiu Țepeș a reacționat altfel decât mulți dintre antreprenorii aflați la început de drum. A investit într-o facilitate de producție la Brașov, lucru care i-a asigurat dezvoltarea businessului. Când face calculul banilor investiți în această afacere până acum, bifează aproximativ 20 milioane de euro, susţinute din profitul companiei, fonduri europene şi credite bancare.

Investițiile s-au îndreptat în cea mai mare parte către: creșterea gamei de produse și servicii, creșterea suprafeței de producție, eficientizarea activității din fabrică și promovarea brandului. 45.000 mp măsoară suprafaţa pe care Bilka își desfășoară activitatea la Braşov și de unde au ieșit doar anul trecut peste 50.000 de acoperişuri. Raportat la piața de acoperișuri, care din estimările companiei, în 2016 a ajuns la 36 milioane de mp, 1 din 4 acoperișuri vândute în România, este marca Bilka.

Anul trecut compania a reușit să ajungă la o cifră de afaceri de peste 60 milioane de euro, în creștere cu 41% față de 2015. Compania a fost în 2016, pentru al treilea an consecutiv, cel mai mare consumator român de tablă prevopsită, cu peste 63.000 de tone achiziționate. Investițiile au făcut ca Bilka să își mențină și în primul semestru al anului 2017 trendul de creștere din anii anteriori, atingând afaceri de 147 milioane de lei, mai mult cu 54% față de aceeași perioadă a anului trecut.

„54% creștere a afacerilor în primul semestru din 2017”

Mai mult, după ce în ultimii ani a ajuns în fruntea producătorilor de acoperișuri și și-a consolidat poziția la nivel național, compania a accesat și piețele vecine. În 2016 Bilka a exportat sisteme complete pentru acoperișuri în valoare de 27 milioane de lei. În primul semestru al lui 2017 vânzările la export au crescut cu 33% față de aceeași perioadă a anului trecut.

În urma investiţiilor de 20 de milioane de euro, realizate în cei 10 ani de activitate, Bilka continuă să își crească afacerile, dar şi să conteze la export.

Firmele străine aleg acoperișurile produse la Brașov, nu doar pentru calitatea produselor și serviciilor care le permit acestora să fie competitivi, ci și pentru faptul că vin la pachet cu know how-ul pe care producătorul îl pune la dispoziția lor.

„În România nu ne-am limitat la a vinde haotic, ne-am concentrat și pe dezvoltarea și educarea pieței, pe creșterea partenerilor. Nu toți colaboratorii au o strategie de business, o viziune a direcției lor de business sau asupra posibilităților lor de dezvoltare. Atunci, noi venim în întâmpinarea lor și le arătăm noi direcții de business. S-a dovedit a fi un plus și urmăm aceeași rețetă și peste graniță, unde observăm că deja avem efectele dorite. Facem acest lucru pentru că ne dorim un business sănătos și știm că poate fi așa doar într-o piață solidă, cu parteneri puternici”, a precizat antreprenorul.

2017 – produsele premium în creștere

Studiile oficiale din diferite domenii arată că în ultimii doi ani românii s-au orientat mai mult către produsele superioare din punct de vedere preț, ceea ce a determinat o creștere a consumului de produse premium. Acest aspect a fost constatat în cazul bunurilor de folosință curentă, dar și în cazul produselor de folosință îndelungată, cum este cazul acoperișurilor. În ultimele 6 luni Bilka a vândut cu 25% mai multe produse premium, față de aceeași perioadă a anului trecut.

„Creșterea vânzării de produse premium vine în principal din creșterea acestor produse în portofoliul nostru. Am identificat această nevoie în piață în urmă cu doi ani, când am întâlnit clienți care doreau produse cu grosimi superioare și finisaje speciale și nu aveau de unde să cumpere. În piața de acoperișuri nu era dezvoltat acest segment. În 2014 am adus în portofoliul nostru un finisaj special, cu specificații tehnice superioare celor existente la acel moment în piață.

De atunci, cererea a crescut constant și anul acesta am introdus un nou finisaj, finisajul GrandeMat, produs marca Bilka, pe care în prezent îl comercializăm în 8 nuanțe. Ne bucurăm să vedem un interes tot mai mare pentru produsele de top și vom continua să susținem această tendință”, a declarat Horațiu Țepeș.

Strategie pentru următorul deceniu

Planurile lui Horațiu Țepeș nu se opresc aici, mai are multe de făcut, spune acesta. Așa cum în 2007 știa ce are de făcut în primii 10 ani de activitate, și acum știe perfect ce urmează să facă în următorii 10 ani. Strategia pe termen mediu vizează demararea producției de panouri termoizolante și hale la cheie, deschiderea de facilități de producție în Europa și creșterea vânzărilor la nivel național.

Următorii ani vor fi marcați de investiții pentru dezvoltarea companiei pe verticală prin dezvoltarea gamei de produse destinate sectorului industria, și pe orizontală, vizând piețe noi de desfacere. Antreprenorul, vrea ca peste 10 ani, compania pe care o conduce, să fie un jucător relevant la nivel regional și un brand cu relevanța la nivel european.

Și evoluția business-ului de până acum, ne arată că acest lucru este doar o chestiune de timp.

Compania are în așteptare un nou program investițional pentru dezvoltarea diviziei de industrial – producția de table cutate destinate sectorului industrial, producția de panouri termoizolante, profile industriale, casete structurale și hale la cheie și achiziționarea unor noi spații de producție.

„Pentru acest proiect avem strategia realizată și ne construim un buget de 20 milioane de euro. Bugetul va fi realizat din profitul companiei, noi surse de finanțare și sperăm să se deblocheze și programul de fonduri europene 2014 – 2020. În prezent căutăm terenul necesar acestui plan investițional, o platforma în vecinătatea platformei actuale”, a declarat antreprenorul brașovean.

Articol publicat în Anuarul Construcții și imobiliare 2017, Ziarul Financiar.

Sebastian Banciu – Director Comercial BILKA în 100 Tineri Manageri de Top

Sebastian Banciu si-a inceput activitatea in cadrul companiei inca de la infiintarea acesteia. Astfel in 2007 cand BILKA avea doar doi angajati, ocupa, la doar 20 de ani, funcția de director de vânzări. In 2012, odata cu cresterea echipei a fost numit director comercial.

In cei 9 ani de activitate, principala sa resposabilitate a fost cresterea, formarea si coordonarea echipei de vanzari. Totodata el este responsabil de cresterea retelei de distribuitori BILKA, ce a ajuns in prezent la peste 500 parteneri in toata tara. Activitatea sa in cadrul companiei a contribuit decisiv la cresteri anuale medii de 40% si o cota de piata de 28% in 2015.”Obiectivele pe care mi le-am stabilit pentru BILKA sunt pe termen lung. Chiar daca in cei 9 ani care au trecut de la infiintarea, BILKA a ajuns sa fie lider de piata la nivel national si un jucator important al economiei, consider ca suntem abia la începutul drumului si avem foarte multe planuri pe termen mediu si lung.

Daca in 9 ani am reusit la nivel national sa inregistram cresteri spectaculoase, cu siguranta peste 10 ani, cu experienta acumulata la nivel national, vom patrunde pe alte piete si vom inregistra performante comparabile cu cele din Romania. Peste 10 ani vad compania ca fiind un jucator important la nivel international, lider de piata cel putin regional. Este un obiectiv ambitios, dar realizabil dat fiind ca in acest sens am inceput sa facem primii pasi.” a precizat Sebastian Banciu

Horatiu Tepes BILKA – premiul ”Omul de afaceri al anului”

14 Iun 2016
Horaţiu Țepeş, proprietarul Bilka, a fost desemnat omul de afaceri al anului 2015, în cadrul Galei Premiilor CAPITAL pentru „Excelenţă în Afaceri”.

„A reuşit să construiască una dintre afacerile cu cele mai mari creşteri din industria românească. Antreprenorul de numai 36 de ani este proprietarul Bilka, liderul pieţei româneşti de ţiglă metalică. Dacă anul trecut piaţa de profil a crescut cu 10%, compania lui Horaţiu Țepeş a înregistrat o creştere de peste 40%, ajungând la afaceri de 191 milioane de lei. Anul trecut, compania a pus în funcţiune 10 noi linii de producţie, iar numărul de angajaţi a crescut cu aproape 30%. În cei nouă ani de activitate, BILKA a acoperit peste 100.000 de case.”

Detalii aici: http://www.capital.ro/gala-capital-horatiu-tepes-omul-de-afaceri-al-anului.html

Sebastian Banciu – premiul pentru Cel mai bun director comercial

Sebastian Banciu, directorul comercial al producătorului de acoperișuri BILKA, a fost desemnat cel mai bun manager de vânzări din România în cadrul Galei „Excelența în management” realizată de Revista Capital.

Sebastian Banciu lucrează în companie încă de la înființarea acesteia. Astfel, în 2007, când BILKA avea doar doi angajați, ocupa, la doar 20 de ani, funcția de director de vânzări. În cei 9 ani de activitate, Sebastian Banciu a avut o importantă contribuție la dezvoltarea afacerii. Pe lângă formarea și coordonarea echipei de vânzări, el este responsabil de creșterea rețelei de distribuitori BILKA, care a ajuns în prezent la peste 500 de parteneri în toată țara. Activitatea sa și a întregii echipe de vânzări se vede foarte bine în cifra de afaceri de 191 milioane de lei înregistrată în 2015, în creștere cu 42% față de 2014.

Acesta i-a devansat în clasament pe Ovidiu Bejan, director comercial RCS&RDS, și pe Gabriel Voicu, director New Homes Division în cadrul Coldwell Banker