Articol Constructiv – Bilka, firma autohtona care se bate cu multinationalele… pe acoperisuri

Bilka, firma autohtona care se bate cu multinationalele… pe acoperisuri

03 Iun 2014
Bilka, firma autohtona care se bate cu multinationalele… pe acoperisuri
Dezvoltarea canalelor de export este una dintre directiile strategice pe care producatorul de tigle metalice se va concentra in acest an. Tanarul antreprenor Horatiu Tepes, proprietarul Bilka Steel, a ajuns in doar cativa ani, ani de criza, sa intreaca multinationalele pe piata de acoperisuri metalice. Si nu doar el a avut de profitat de acest lucru. Unii dintre distribuitorii Bilka, dupa spusele antreprenorului, au ajuns sa aiba cifre de afaceri de peste un milion de euro. Pana in iunie, Bilka ar putea finaliza investitia in marirea capacitatii de productie de tigla metalica Clasic. Pana la finele anului, numarul angajatilor ar putea creste cu 50%. Dar despre toate acestea si despre cum a inceput businessul cu acoperisuri, in interviul acordat revistei Constructiv de Horatiu Tepes, proprietarul companiei.

Cu cati bani ati inceput prima linie de productie?

Primul contact cu domeniul acoperisurilor l-am avut in 2004, cand am obtinut un job de reprezentant tehnic intr-o companie slovaca specializata in productia de tigla metalica si sisteme de acoperisuri metalice. Am inceput prin a ma ocupa de intocmirea necesarului de materiale si oferirea de solutii tehnice catre clienti, iar dupa sase luni am fost numit director comercial, functie pe care am ocupat-o pana in 2006, cand in cadrul aceluiasi concern am inceput un nou drum. Pana in 2008 m-am ocupat de compania specializata pe comercializarea sistemului pluvial. Urmatorul pas a venit natural, pe care l-am facut in perioada in care inca eram angajat. In 2007 au inceput tratativele de vanzare a companiei pentru care lucram si am decis sa ma dedic exclusiv propriului business.

Momentul acela a coincis cu anul in care Bilka Steel a devenit producator de tigla metalica in urma unei investitii de 200.000 de euro. Investitia a fost realizata din fonduri proprii si a mers catre achizitionarea primei linii de productie. Ca antreprenor am inceput in 2005, cand inca ma aflam in postura de angajat. Aveam deja cunostintele necesare si cand mi s-a ivit oportunitatea, am infiintat HG Construct, prima companie din Grupul Bilka de azi. Businessul propriu l-am demarat cu acordul sefilor mei de la acea vreme si consta in distributia de accesorii si acoperisuri. Am investit deci intr-un domeniu pe care il stiam, astfel mi-a fost usor sa ard o serie de etape sau, altfel spus, sa le parcurg mai usor. Asa ca din 2012 suntem lideri pe piata autohtona de acoperisuri.

Care a fost parcursul de la HG Construct la prima linie de productie?

Anul 2005 a fost primul an de antreprenoriat pentru mine, an in care am pus bazele companiei HG Construct in Fagaras, specializata in distributia de tigla metalica si accesorii pentru acoperis. Timp de doi ani, compania si-a desfasurat activitatea cu pana la zece angajati. In 2006 la HG Construct incepe productia de accesorii de elemente de tinichigerie si coame pentru acoperisuri. Bilka Steel a fost infiintata un an mai tarziu, in 2007. Dezvoltarea companiei ca producator incepe in 2008, cand ies pe portile fabricii primii metri patrati de tigla metalica sub marca Bilka. Investitiile in prima linie de productie de tigla metalica si accesorii pentru acoperis localizata in Brasov s-a ridicat la 200.000 de euro. La acel moment fabrica acoperea o suprafata de 4.500 metri patrati.

Vreti sa majorati capacitatea de productie. O sa faceti deci si angajari? Cand?

Am crescut in acesti ani dificili datorita adaptarii businessului nostru la cerintele distribuitorilor si ale clientului final. Este clar ca am crescut mai mult decat piata, de mai multe ori. Asta inseamna ca am luat masiv din cota de piata a altor jucatori. Asa ca am demarat un program investitional de anvergura. Anul trecut cererile au fost chiar si peste nivelul asteptarilor noastre. In lunile de varf, iulie-august, am lucrat la capacitate maxima si au fost momente in care ne-am temut ca am putea fi pusi in situatia de a nu face fata comenzilor. Volumul mare de cereri a generat si nevoia unor noi investitii. In prima jumatate a lui 2014 preconizam finalizarea investitiei in marirea capacitatii de productie de tigla metalica Clasic. Aceasta va duce la cresterea cu 60 de procente a capacitatii de productie pentru acest produs. Avem de asemenea investitii bugetate si aprobate pentru achizitionarea unei noi linii de productie pe zona de accesorii. Noile linii de productie si cresterea capacitatii de productie vor necesita fara indoiala si noi angajari. De la doi angajati cati aveam la sfarsitul lui 2007 in cadrul companiei Bilka Steel, am ajuns azi la peste 80 si estimam ca vom incheia anul 2014 cu aproximativ 120.

Unde se pregatesc angajatii?

Liniile de productie sunt automatizate si reprezinta tehnologie de ultima generatie. In opera insa, activitatea se desfasoara cu persoane a caror calificare se face astazi exclusiv la locul de munca din cauza ca nu avem scoli profesionale pentru aceasta meserie in Romania. Noi avem programe educative si acestea reprezinta una dintre activitatile de sprijin pentru distribuitori. Mai mult chiar, Ministerul Muncii nu a reusit sa introduca in nomenclator meseria de „montator tigla”, cu toate ca exista mii de angajati care desfasoara aceasta activitate la nivel national.

Unde exportati si unde aveti deja stabilit sa exportati in lunile care vin?

In 2013 exportul a reprezentat 5% din cifra de afaceri a Bilka Steel. Exportul nu a fost una dintre prioritatile noastre in anii trecuti. Pana acum, ne-am concentrat pe dezvoltarea la nivel national, cresterile exporturilor au venit de la sine. In 2013 am exportat produsele Bilka catre tarile foste sovietice sau Slovacia. Germania, Austria, Ungaria si Bulgaria sunt alte piete unde am reusit sa intram inca de anul trecut. Am exportat in zona germana aproximativ 30.000 de metri patrati de tigla metalica, ceea ce inseamna ca am acoperit peste 150 de case. Pentru 2014 dezvoltarea canalelor de export este una dintre directiile strategice pe care ne vom concentra. Vom continua sa exportam in tarile mentionate, iar in ceea ce priveste Ucraina speram la o redresare a situatiei.

Cum ati ajuns la concluzia ca puteti sa exportati?

Exporturile nu au facut parte din strategia noastra de dezvoltare de pana acum pentru ca in Romania exista cerere pentru tigla metalica, astfel ca toate resursele noastre au fost indreptate catre acoperirea cererii la nivel national. Am inceput sa ne gandim la dezvoltarea exporturilor cand am primit cereri constante din tarile foste sovietice. Odata cu investitiile in noile linii de productie vom avea capacitatea de a face fata atat cererilor la nivel national, cat si celor venite din afara tarii.

Cum transportati produsele?

In 2013, Bilka Steel si-a vandut produsele la nivelul intregii tari prin intermediul a peste 500 de dealeri stabili. Reteaua de distributie Bilka Steel acopera integral teritoriul Romaniei. Transportul produselor catre partenerii nostri se realizeaza cu flota noastra de masini, iar in plin sezon, cand cererea este foarte mare, colaboram cu alte firme de transport. Acesta este un mare avantaj pentru distribuitorii nostri pentru ca au o problema in minus de rezolvat.

In ce fel afecteaza afacerea Bilka Steel scumpirea motorinei?

Scumpirea motorinei afecteaza toate domeniile, pentru ca totul depinde combustibil. O mare parte din cheltuielile anuale ale companiei reprezinta cheltuieli cu transportul. Am fi mai comozi cu aceasta scumpire daca s-ar face in conditiile unei infrastructuri dezvoltate care sa ne ajute la livrarea comenzilor intr-un timp mai scurt. Deocamdata incercam sa mentinem preturile. Vom incerca sa acoperim pe cat posibil aceasta crestere pentru a nu fi resimtita de clientul final si nici de partenerii nostri. Distributia catre cei 500 de parteneri nu poate suferi transformari fata de anul trecut pentru ca am ajuns la o formula aproape ideala, evident cu multe eforturi din partea departamentului de logistica. Este interesant de subliniat ca in acest departament media de varsta este sub 25 de ani. O fabrica intr-o alta zona a tarii cu siguranta ne-ar ajuta sa reducem cheltuielile cu transportul. Acesta este si unul dintre obiectivele pe care le avem pe termen scurt.

De la cine achizitionati otelul?

Principalul furnizor este ArcelorMittal, urmat de Marcegaglia, USS, TyssenKrupp si altii. Am decis sa lucram doar cu furnizori europeni pentru ca in domeniul nostru este foarte important sa avem trasabilitatea materiei prime. In cazul unor reclamatii este mult mai usor de comunicat cu parteneri europeni decat cu cei din zone indepartate care pot fi controlati mai greu in privinta calitatii. Pentru noi este foarte important sa putem tine evidenta loturilor intrate in productie ajunse in opera si sa avem raspuns rapid de la furnizori daca apar inadvertente. Comunicarea pe acest palier de probleme este un element foarte important in managementul calitatii. Am invatat din greselile altor producatori mai mici care s-au bucurat ca pot obtine preturi mai mici de la furnizori din Asia si au intampinat mari probleme de calitate care au fost greu de gestionat.

Care sunt punctele de desfacere mai importante, zonele cu cele mai multe comenzi?

Puncte de desfacere importante avem in toate regiunile si asta datorita celor peste 500 de parteneri pe care ii avem la nivelul intregii tari. Daca vorbim din punctul de vedere al vanzarilor noastre, acestea sunt proportionale cu puterea de cumparare si cu nivelul de trai al fiecarei zone. Dintre regiunile cu cele mai multe comenzi putem evidentia nordul Moldovei si Capitala. In cei doi ani de cand am ajuns lideri in aceasta piata, din calculele noastre, mai bine de 35.000 de case s-au acoperit cu tigla metalica marca Bilka. In acesti doi ani am vandut peste 5 milioane de metri patrati de tigla metalica.

Cum le merg „afacerile” distribuitorilor Bilka?

Nu este greu sa ajungi distribuitor, subdistribuitor Bilka Steel. Trebuie insa sa cunosti domeniul, sa ai un capital de cateva mii de euro si sa vrei sa muncesti. Stiinta businessului o poti afla de la noi daca esti un om deschis sa inveti. Avem multi distribuitori a caror cifra de afaceri depaseste un milion de euro, dar sunt altii mai mici, cu afaceri familiale. Este bine oricum. Activitatea in distributia si montajul de tigla metalica ofera satisfactii materiale si morale, insa lucrurile se fac cu multa munca.