Cei mai mari 20 de jucători din industria materialelor de construcţii fac afaceri de 1,2 mld. euro

DINTRE CE MAI MARI 20 DE PRODUCĂTORI, NUMAI CINCI SUNT ROMÂNI

Cei mai mari 20 de jucători din industria materialelor de construcţii fac afaceri de 1,2 mld. euroIndustria materialelor de construcţiii este un sector în care antreprenorii români nu pot concura deocamdată la vârf, acolo unde elveţienii de la Holcim, germanii de la Carpat­cement Holding şi francezii de la Lafarge au fost neclintiţi pe primele trei poziţii în ultimii ani, inclusiv în 2013.

Anul trecut nu a fost însă unul uşor pentru cei trei mari jucători din industria cimentului, având în vedere că rulajele lor au scăzut cu 5 până la 19 procente. De asemenea, marjele lor de profit au ajuns la minimul ultimilor ani, adică la sub 10%, în contextul în care piaţa construcţiilor a continuat să se confrunte cu probleme anul trecut, iar sectorul ci­mentului, evaluat la 500-600 de milioane de euro, a scăzut cu 5 până la 8 procente în 2013.

După cimentişti, în topul celor mai mari jucători din piaţa materialelor de construcţii figurează germanii de la Henkel, specializaţi în producţia de adezivi. Compania a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de 139 de milioane de euro, în creştere cu peste 2% faţă de anul precedent, rulaj în care este inclus şi businessul cu produse din zona FMCG.

Ocupanţii poziţiilor a cincea şi a şasea în ierarhie sunt două subsidiare ale grupului francez Saint-Gobain: Saint-Gobain Glass, care produce sticlă la Călăraşi şi care a încheiat anul precedent cu un business de 72 de milioane de euro, şi Saint-Gobain Construction Products, care a ajuns la un rulaj de peste 63 de milioane de euro din activităţile cu gips-carton, ipsos, mortare, materiale izolante şi sisteme din fontă ductilă pentru reţele de apă potabilă şi canalizare.

„Nu credem că piaţa va cunoaşte creşteri semnificative în acest an, de aceea prevedem doar o uşoară creştere a cifrei noastre de afaceri în 2014, datorată, în special, preocupării de a promova produsele şi soluţiile noi”, spune Constantin Hariton, directorul general al Saint-Gobain Construction Products – Rigips Business Unit.

Bărbuţ, antreprenorul cu cele mai mari vânzări

Cel mai puternic antreprenor din industria producţiei de materiale de construcţii a rămas şi anul trecut Marcel Bărbuţ, proprietarul AdePlast, care a ajuns la afaceri de 57,3 milioane de euro, în creştere cu 37% faţă de 2012, după un program investiţional prin care a deschis mai multe fabrici pe cele trei platforme industriale pe care le deţine la Oradea, Ploieşti şi Roman.

Ceilalţi patru jucători cu acţionariat românesc din topul celor mai mari producători de materiale de construcţii sunt Arcon (Ioan Ţiţeiu), Soceram (Emil Tufan şi Mihai Anastasescu), Bilka Steel (Horaţiu Ţepeş) şi Elis Pavaje (Emil Goţa). În total, cei cinci producători români au avut anul trecut afaceri cumulate de 160 de milioane de euro, adică doar 13% din rulajul celor 20 de companii din top. „Sunt mai mulţi factori (din cauza cărora în top 20 cei mai mari producători de materiale de construcţii se regăsesc doar 5 antreprenori români – n.red.), iar printre aceştia se numără măsurile

guvernului, care nu au fost unele care să încurajeze antreprenoriatul, dar şi educaţia de business, care este o problemă. Ce se face în şcoli nu este la fel cu ce se întâmplă în viaţa de zi cu zi”, spune Horaţiu Ţepeş, omul de afaceri braşovean care deţine producătorul de învelitori metalice Bilka Steel.

Compania, cu afaceri de aproape 24 de milioane de euro anul trecut, a avut o traiectorie ascendentă în anii de criză, reuşind anul trecut să pătrundă în top 20 de producători materiale de construcţii după un avans al rulajului de peste 40%, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor.

„Vedem o uşoară creştere a pieţei de materiale de construcţii, în ansamblu, în 2014. Ne ajută şi optimismul, dar şi măsuri precum scutirea taxării pe profitul reinvestit. În cazul Bilka Steel, am bugetat la începutul anului o creştere de 21% a cifrei de afaceri în 2014, dar deja în primele 6 luni ale anului avem un avans de 40%”, mai spune Ţepeş.

Creşteri de două cifre

În afară de Bilka Steel şi AdePlast, printre companiile care au înregistrat anul trecut creşteri substanţiale ale vânzărilor se numără Ruukki România (subsidiara locală a finlandezilor de la Rautaruukki), care a ajuns la un rulaj de 44,7 milioane de euro, în creştere cu aproape 37%, sau Soceram, care a încheiat anul cu un business de 27,4 milioane de euro, respectiv un plus de aproape 21%. Piaţa materialelor de cons­trucţii, care reprezintă circa o treime din sec­torul total al construcţiilor, a ajuns anul tre­cut la o valoare de circa 3,2 miliarde de euro, nivel aproximativ similar cu cel din 2012

Citeste articol original pe Zf.ro