BILKA increases investments and after 9 months it has a growth of 40%

BILKA, leader of the roofing market, recorded a turnover of EUR 140 million in the first 9 months of 2015, that is 40% higher compared to the same period of last year. Over 4.3 million square meters of metallic roof tiles were manufactured and marketed during this period by BILKA. In the first 9 months of this year, the company succeeded in exceeding in volume and value the performance registered during 2014 when its turnover was of RON 134 million.

Horațiu Țepeș, the owner of BILKA, stated: “There are three main factors that contributed to the growth of BILKA during this period of the year. Firstly, the investments made by the company, secondly the increase in the volume of constructions and implicitly the demand for roofs and the change in consumer behavior of customers. This year it was interesting to find that we had considerable demands throughout the year so that the seasonality period extends from one year to the next. With over 50% of our roof sales, the renovation works remain our main sales driver. However, there is a revival in both new residential works and industrial works, that will be constantly mirrored by the roofing market. If this trend continues, we will most likely end the year with more than 5 million square meters of manufactured roofing and 40,000 tons of pre-painted processed steel”.

Investment plan amounting to EUR 10 million

BILKA has started last year an investment plan with deadline in 2016 amounting to about EUR 7 million. In the second half of this year, the company increased the budget to EUR 10 million.

During 2014 and 2015, total investments reached over EUR 7 million. After this investment, our portfolio was enriched with 13 new production lines for metal tiles, rainwater systems, and roof accessories, and with an area of over 27,000 sqm of land for storage, production lines and office spaces. In 2016, budgeted investments are up to EUR 3 million and mainly refer to the purchase of new production lines necessary to close the series of investments for residential products.

“The unexpected rise in sales, the opportunities identified on the market this year and the positive forecasts for the coming years are the factors that have made us rethink our strategy, accelerate the pace of the investment process and raise the investment plan to EUR 10 million. The immediate adaptability of the company to the market conditions and the total investments of over EUR 13 million made in the 8 years of activity were the main factors that led us to the top of the roof manufacturers. In our field, an average annual growth of 30-40% can be maintained only with constant investments”, added Țepeș.

Piața de acoperișuri în 2015 la nivelul lui 2008

Conform studiilor oficiale, în 2008 piața totală a învelitorilor s-a ridicat ca volum la peste 32 milioane mp, ca în 2009 să se prăbușească și să ajungă la 27 milioane mp. În ultimii ani piața înregistrează creșteri mici dar constante. Compania estimează că în 2015, piața poate ajunge ca și volum aproape de nivelul din 2008.

„Previziunile noastre se bazează în principal pe evoluția pieței în primele 9 luni ale anului când cererile pentru acoperișuri au crescut neașteptat de mult. O contribuție importantă la această creștere consider că a avut-o optimisul de la începtul anului care s-a menținut si bineinteles creșterea economică care are un efect pozitiv asupra consumului. Mediul de business și în special sectorul de construcții a fost dominat de noi investiții, noi proiecte demarate și angajări masive. De asemenea au existat perioade ale anului când băncile au acordat clienţilor persoane fizice credite și cu 50% peste nivelul perioadelor anterioare și cu dobânzi minime istorice ceea ce le-a oferit consumatorilor resursele finanicare necesare pentru realizarea lucrărilor de renovare amânate. Toate acestea sunt premise care ne fac să estimăm o creștere a pieței pentru sfârșitul lui 2015 cu aproximativ 10 procente”, a precizat Horațiu Țepeș.

INFO

BILKA, producător de sisteme pentru acoperișuri a fost înființată în 2007. BILKA a înregistrat în 2014 afaceri de 134 milioane de lei. Fabrica BILKA se întinde în prezent pe o suprafață de 45.000 mp cu destinație hale de producție, depozitare și birouri. Pe poarta fabricii au ieșit doar anul trecut peste 4 milioane mp de țiglă metalică. Liniile de producţie sunt complet automatizate, bazându-se pe cele mai noi tehnologii existente la nivel mondial. BILKA își comercializează produsele la nivelul întregii țări prin intermediul a peste 500 dealeri stabili. Rețeaua de distribuție BILKA acoperă integral teritoriul României.